22 12 2019

Sanquin Bloedbank

Sint zoekt donors- campagne

Sanquin, de organisatie die de bloedvoorziening in Nederland verzorgt, heeft Sazza gevraagd een wervingscampagne rondom Sinterklaastijd te bedenken én uit te voeren met als doel zoveel mogelijk nieuwe donoren te werven. In deze campagne werd logischerwijs dan ook de Sint ingezet om donoren binnen te slepen. Deze actie is broodnodig: er is een groot tekort aan mensen die bloed geven om anderen te helpen. Met het bloed of onderdelen daarvan worden kinderen (en volwassenen) geholpen die afhankelijk zijn van bloedtransfusies, maar worden ook medicijnen gemaakt. De campagne was gericht op het creëren van een zo hoog mogelijke conversie.


Creatief concept: Sinterklaas geeft alle kinderen graag wat ze het liefst krijgen, maar bloed kan hij niet geven. En daarom is Sint naarstig op zoek naar nieuwe bloeddonors.


 

SAZZA bedacht een gepersonaliseerde video-campagne, waarbij donoren en oud-donoren eerst een persoonlijke video per mail ontvangen, waarin de Sint hen oproept om te helpen met de zoektocht naar nieuwe mensen die bloed willen geven. De ontvangers van de mail kunnen vervolgens zelf een gepersonaliseerde video maken en  doorsturen naar mensen waarvan ze denken dat die geïnteresseerd zouden zijn in donor worden.

Wervingsvideo (klik op het beeld):


 



 

In Nederland geven ruim 300.000 mensen bloed, maar er is grote behoefte aan meer donoren. Zo‘n 40 procent van de donorwerving komt via andere donoren. Vrouwen kunnen maximaal drie keer per jaar bloed doneren, mannen maximaal vijf keer.

Op pakjesavond eindigde de campagne van Sanquin.

De campagne werd een groot succes. Binnen drie weken werden duizenden nieuwe donoren geworven.


 

Bekijk hier alle andere scenario’s:

 

 

 

 

Aan deze campagne werkten mee: BuroZip, Brandspanking, Yim Brakel, Aatjan Renders, Esther Goldstein, Moeder Anne Casting.